Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Elvira D. - WaarBenJij.nu Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Elvira D. - WaarBenJij.nu

Eerste week in Tanzania

Door: Elf

Blijf op de hoogte en volg Elvira

08 Maart 2014 | Tanzania, Iringa

Hallo Allemaal!

Net en ultiem TIA (this is africa ) momentje gehad. ikwas namelijk mijn blog aan het schrijven en halverwege viel de elekticiteit uit en dus was alles weg. Dachten we.. want toen er twee uur later weer elekticiteit was bleek het verhaal bewaard, hoeze ;)!.

Ik ben nu een week in Tanzania. Vrijdagochtend 28 feb. vertrok ik met kriebel in mn buik naar schiphol samen met lenn. Tijdens de rit erheen was het best wel even moeilijk; ineens denk je dag huis, dag landschap, dag nederland. kleine dingen waar ik normaal niet bij stil sta, maar die er nu voor zorgden dat ik het best even moeilijk had.

Eenmaal op schiphol zat lenn steeds in zn telefoon te kijken, en stiekem hoopte ik al dat eveline me uit zou komen zwaaien. Toen ik dat zei een lenn deed ie een beetje onnozel, ik wist genoeg haha!
En inderdaad eef, lo en lau waren er alledrie! super leuk, maar jullie maakten het tegelijkertijd nog moeilijker om mijn tranen binnen te houden. Na het inleveren van de bagage (duurde echt heel lang..) zijn we met zijn alle (incl fam van Eline) wat gaan drinken en al vrij snel erna moesten we naar de gate gaan lopen. Al die tijd lukte het me net om mn tranen in te houden maar bij het gedag zeggen ging dat echt even niet meer, drie maanden is toch wel lang! Daarna snel door de douane richting de gate.
De vluch was heel erg ontspannen en we hebben lekker films gekeken en kregen lekker te eten! Tien uur wachten op Dubai daarentegen was geen suces, voelde me toen wel op en top backpacker me vette haren en een vieze zweetlucht om me heen haha!

Daarna het vliegtuig naar Dar es Salaam, er zat een jongen uit boston naast ons waar we gezellig mee gekletst hebben, dus de tijd vloog (gelukkig) voorbij. Eenmaal op Dar es Salaam moesten we onze visas regelen, een telefoonkaart kopen en pinnen. Allemaal best wel gedoe als je zo moe bent! Gelukkig werden we opgepikt door Valencio (chauffeur die ook voo IOP werkt) en hij bracht ons naar het hostel (roomskatholiek haha). Slapen die nacht was niet heel fijn, de ijskoude douche in de ochtend daarentegen wel, het is er echt super heet. Het deel van Dar es salaam dat we hebben gezien was vies, het stonk en het was er druk. Heel even kwam er twijfel naar boven, was dit nou het land waar ik me zo op verheugd had? Gelukkig had Eline hetzelfde, we zullen wel zien was ons motto :). Het laaste deel van de reis naar Ilula (IOP) was een 8 uur durende busrit waarin we twee keer de tijd kregen om op zijn afrikaans naar de wc te gaan (lees: gat in de grond). na ongeveer 4 uu reden we door mikumi national park en daar spotten we zebra's, een giraffe, twee olifanten en springbokken (!!). Super gaaf, de locals keken ons echter aan alsof we gek waren haha. Eindelijk in Ilula aangekomen stond Tamari op ons te wachten en werden we verwelkom met een grote glimlach en een dikke knuffel. Wat een ontzettend lieve en gezellige vrouw is dat! Een warm welkom dus!

Dit warme welkom werd nog verder versterkt in de avond, de meisjes van het weeshuis zongen toen namelijk voor ons om ons welkom te heten. Het klonk super mooi en was best wel emotioneel. Want hoe leuk het ook was, tegelijkertijd besef je dat de kleine meisjes die vooraan stonden te dansen geen ouders meer hebben of al veel hebben meegemaakt. De eerste nacht verbleven we in de meisjesvleugel, omdat de vrijwilligersvleugel vol zat door een grote groep Nooren.. Gelukkig mochten we de dag erna al naar de andere kant want het rook er niet zo lekker. Na een goede nacht slaap maakten we zondag een planning voor de werkzaamheden voor de eerste week.

Maandag: tour IOP
Op maandag gaf Enika (ook aanspreekpunt voor vrijwilligers zoals Tamari) ons een rondleiding langs alle gebouwen van het IOP. Mijn verwachting was dat het heel klein zou zijn, maar dat was niet zo. Het gebied was echt heel groot en we deden er de hele dag over! Er is een weeshuis (IOP centre), een preschool (kleuterschool), een primary school, high school, winkeltjes, moestuin, kippenhok, boederij, naaiattelier, timmermanswerkplaats en er is een kleine werkplaats voor de schoenmaker. Kortom heel veel! De gebouwen zijn gewoon van steen (veel huisjes hier zijn van klei), maar er zijn niet zo veel voozieningen (vergeleken met nederlandse standaard).

Dinsdag: Iringa
Vandaag gingen we ons vrijwilligers visum regelen in Iringa. Een ' grote' stad in de buurt van Ilula. We namen voor het eerst de daladala; een klein busje waar ze veel te veel mensen, kippen, geiten en etenswaren in proppen. We moesten naar een of andere belangrijke meneer en hij ging het voor ons regelen. een uur later mochten we het ophalen, dus zijn we door iringa gewandeld over de markt (kleine huisjes met golfplaten daken). Voor lunch zijn we naar safari lodge geweest waar we tamari trakteerden op een pizza, voor haar heel duur en ze heeft het pas twee keer in haar leven gegeten! Was heel leuk om te zien hoe ze er van genoot :). IK heb gelijk een hoedje gekocht omdat de zon hier heel erg fel is en ik al bes wel verbrand was.

Woensdag: Highschool en garden
De eerste werkdag was aangebroken, ik kon niet wachten om eindelijk aan de slag te gaan! Om half 8 begint de staf met de worship; er wordt dan gezongen, gebeden en een stuk uit de bijbel gelezen. Daarna is het ontbijt en om 9 uu begint iedereen met werken. Elke dag gaat de wekker om 6.50 :) ! In de ochtend mochten we ons melden bij godlove (geniale naam nietwaar ;)?). we gingen muren schilderen. Hij wilde dat verschillende delen opnieuw werden gedaan omdat er de laatste keer een net andere tint wit was gebruikt dus je zag kleurverschil. we hoefden van hem alleen de bovenkant te doen. wat wij niet zo'n goed idee vonden want als het dan weer net anders was, zou alles voor niks zijn. Dus we stelden voor om de hele muur te doen en dat vond hij goed. Na 3 uurtjes werken hadden we twee muren gedaan; met rollers op bamboestokken zonder bak om de roller op uit te rollen. Het was dus kwak muur op de verf en dan zachtjes uitrollen anders stond je onder een verfregen :) (heul fijn haha). Daarna moesten we alles schoonmaken, zonder water maar met kerosine..Wat me opviel was dat het best wel inefficient gaat daar, he gebouw is nog niet eens helemaal af, maar alles moet wel al geverfd worden.

In de middag mochten we ons melden bij Marco, ik had van andere vrijwilligers gehoord dat hij super aardig was. En dat klopte! we kregen lekker verse passievrucht!!! en hebben geharkt in de zon. helemaal niet verkeerd! hij wil heel graag engels leren dus we helpen hem daar een beetje mee (als in: we zingen de hele tijd i like the flowers). Hij heeft ons een tanzaniaans liedje geleerd :), dat het eigenlijk alleen een opsomming is van de nationale parken doet er niet toe haha.

Donderdag: preschool en garden
sochtends gingen we naar de kleuterschool die uit twee klasjes bestaat de elephants (3/4 jr) en de lions (5/6 jr). we hadden er heel veel zin in omdat de andere vrijwilligers dit eigenlijk het leukste vonden, maar ons viel het een beetje tegen omdat we met niks konden helpen en ook geen liedje konden oefenen met ze. volgende keer beter. Buitenspelen was leuk, ze willen de hele tijd opgetild en roepen de hele ijd blanke naar je ;) (hier niet negatief bedoeld). de eerste keer dat we er waren tijdens de tour gingen ze er gelijk van door met onze tassen en zonnebrilllen omda ze dat zo bijzonder vinden. Ook mn horloge vinden ze fantastisch. na de preschool liepen we met de IOP kindjes terug. eentje ervan (elemina) begon onwijs te schreeuwen en te huilen omdat ze schrok van een hond. we kregen der met geen mogelijkheid stil en ze schreeuwde om haar moeder. Ik weet nog steeds niet zo goed of ze haarbiologische moeder bedoelde die overleden is o d nanny die ze ook wel mama noemen. het schijnt dat kindjes soms naar hun ouders vragen of roepen, ech zo zielig! Gelukkig kwam de nanny ook meewandelen en toen was ze rustig, de hele tijd mn hand vastgehouden en braaf mee gewandeld (normaal willen ze na 5 min opgetild worden en vallen ze in slaap, de wandeling duurt 20 min!!).

In de middag hebben we weer in de tuin gewerkt met marco en ontmoetten we Ajeron (die heeeeeeel graag wil trouwen, want dat is immers wat gewoon moet gebeuren haha). Hij wilde helemaal van me weten hoe hij dat aan moet pakken met een meisje, ik ben benieuwd! hij nodigde ons uit om bij hem te komen eten. dus wie weet binnenkort met een paar :). Ik leerde gelijk een levensles van marco toen we het over relaties hadden. HIj is 30 heeft een dochtertje en een vrouw, maar woont ivm financiele redenen niet bij hen. Hij zei dat ik Lenn elke dag moet laten weten dat ik van hem hou, haha dus dat doe ik nu heel braaf! Ook nu kregen we weer passievrucht. dus met de vitamines zit het wel goed!

vrijdag: planning en relaxen
we zouden een school bezoeken omdat een priester dat wou, maar hij was er zelf niet dus hoefden we niet te gaan. we hebben toen even dingen voor ons onderzoek van de uva voorbereid en een boek gelezen in de zon. In de middag zijn we naar een bar gegaan (golfplaten huisje ;)) en lekker biertjes gedronken in het zonnetje met drie andere vrijwilligers uit NL, zweden en parijs.

Op dit moment (zaterdag) zit ik in iringa waar we vanavond gaan stappen en we slapen vanavond in neema craft. dit is een restaurant/B&B/internetcafe/winkel waar dove en gehandicapte mensen werken en hun zelfgemaakte spullen verkopen. ze verkopen ook alleen locale producten en ondersteunen ook fysiotherapie voor kinderen die dat nodig hebben omdat ze gehandicapt zijn, echt super goed !!

Komende week weer een drukke week met veel leuke dingen op de planning, dus volgende week weer een (te lange) blog :).
Voor Lenn: toi toi toi liefje voor vanavond!

Dikke kus voor jullie allemaal!

Donderdag:

• 08 Maart 2014 - 16:00

Lo:

Wauw sis! Dat klinkt wel erg gaaf allemaal, op dat gat na dan;)!

• 08 Maart 2014 - 16:50

Opa +:

We hebben plezier van dat verslag, weten al veel meer en och wij zaten ook op een balkje boven de sloot bij opa Mol van moeders zijde. Pakkerd van ons.

• 08 Maart 2014 - 19:06

Maaike:

Wat gaaf om te lezen wat je allemaal aan het doen en dat je het naar je zin hebt :) Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

• 08 Maart 2014 - 20:18

Jeanet Esser:

Wat een ervaringen doe je op en dat al in de eerste week. Je schrijft leuk Elf, alsof we erbij zijn, ik kan me er helemaal in verplaatsen. Geniet ervan en succes met de huilende kindenren. Liefs Jeanet.

• 08 Maart 2014 - 23:15

Sascha:

geweldig lieve buuf!!! geniet!!!

• 09 Maart 2014 - 09:46

Rosanne:

Wat leuk om te lezen! Geniet ervan :)

• 09 Maart 2014 - 18:59

Ar:

El, wat een belevenissen en dat in 1 week! Leuk om te lezen. Ik vroeg me al af wie dat meisje achter die pizza op de foto was, maar dat is dus Tamari. Het lijkt me een gezellige dame. Een hele goede nieuwe week gewenst met veel nieuwe ervaringen. Hier gaat alles ok, vandaag super mooi weer dus lekker relax in de tuin. Groetjes, ook aan Eline. X ar

• 09 Maart 2014 - 19:19

Nina:

Hey mzungu!! Leuke avonturen maakt je mee! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Tanz is echt een geweldig land!! En die mtoto-tjes zo schattig! Heel veel plezier!! Geniet er van! Xx Nina

• 09 Maart 2014 - 20:08

Joke:

Hoi pop. Leuk verslag! Was ook fijn even je stem te horen. Skype is toch erg handig. Al een week voorbij en dat is ook bij jou heel snel gegaan. Ben erg benieuwd of je de komende week dat gehandicapte meisje meer Engels kunt leren. Heel veel plezier en kus voor allebei. Xx