dag IOP - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Elvira D. - WaarBenJij.nu dag IOP - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Elvira D. - WaarBenJij.nu

dag IOP

Door: elvira

Blijf op de hoogte en volg Elvira

14 April 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo allemaal!

Eindelijk weer een blog online. Gister (zaterdag) zijn we vanuit ilula vertrokken naar dar es salaam. Een heel andere omgeving met heeel veel regen. Onderweg zagen we veel huizen die bijna helemaal onder water stonden en vandaag hoorden we dat er al 18 mensen zijn overleden door de hevige regenval. Wij houden onze voeten tot nu toe gelukkig droog, dus mam dont worry ;).

Ik zal jullie kort de laatste weken ilula vertellen :).

Week 5
Na mn laatste blog kregen we een noorse groep fundraisers op bezoek. Hele gezellige jonge mensen welke ook zorgde voor vele late uurtjes (normaal liggen we om half 10) en lastige wakker worden momenten!

De week begon met testen op ilula secondary school. Een hele lieve behulpzame docent nam de taak als coordinator op zich, zodat we steeds docenten konden testen. Een onderdeel van het onderzoek is het opnemen van videoboodschappen. Eerst moeten deelnemers daarmee oefenen, we vragen ze om te vertellen over hun dag. De lieve behulpzame meneer vertelde dat hij die ochtend bericht had gekregen dat een naaste overleden was en daarna bleek zn sla oogst gestolen te zijn. Hij vroeg zich af of hij misschien dingen fout had gedaan en dat god hem zo strafte. Ik werd er helemaal stil van en het wilde hem het liefst geruststellen maar vanwege het onderzoek kon dat niet. Na afloop heb ik hem een van m'n gelukspoppetjes gegeven. Hij was er erg blij mee, nu hopen dat ze echt werken! Tot nu toe hebben wij nog geen nare dingen meegemaakt dus komt vast goed haha! Smiddags gezellig gegeten met de Noorse groep waar we het ook over utoya hebben gehad. Eigenlijk kende iedereen wel iemand die op het eiland geweest was. Een van de jongens vertelde dat een vriend het overleefd had door ervaring met het spel call of duty. Hij wist wat goede schuilplekken waren. Breivnjek daarentegen bereidde zich dmv schietspellen voor op die dag. Echt ongelofelijk om dat te bevatten.

Woensdag kwam er het absoluut niet leuke nieuws over Marco. Heel vervelend om dan in het buitenland te zitten! Dus vanaf hier een dikke beterschapskus en veel sterkte gewenst! We zijn die dag niet gaan werken op het iop maar naar iringa geweest om dingen te regelen voor ons verblijf in dar es Salaam en om souvenirs te kopen. We zouden ook een sieraden workshop doen bij de masai, maar de eigenaresse van het winkeltje was de avond ervoor bevallen haha! We zijn toen achter de schermen wezen kijken bij neema craft (winkel/cafe/hostel waar gehandicapten werken). Onwijs leuk om te zien hoe mensen met een beperking daar hun toekomst vinden en leuk om te zien dat eigenlijk alles van gerecycled materiaal wordt gemaakt. Zo wordt papier bijvoorbeeld bruin gemaakt dmv olifantenpoep! De dag hebben we afgesloten met een biertje in isele :)!

Vrijdags gaven we weer les op primary school waar we ze het kleurenlied hebben geleerd. ZE vonden het zo leuk dat ik werd tegengehouden tijdens het uitvegen. ZE wilden het op het bord laten staan zodat ze konden oefenen, schatjes haha! Levania (meisje iop) zit ook bij ons in de klas en komt steeds naar me toe om te oefenen met dingen uit de les! Leuk om te zien hoe gemotiveerd ze is!

Zaterdag was het dan zo ver: dutchday! Een soort koningsdag in tanzaniaans jasje :)! We hadden een aantal spellen voorbereid die de meiden in groepjes af moesten gaan. Zo moesten ze koekhappen (broodje pinda kaas), spijkerpoepen, koetjeprikken (nl versie van ezeltje prik), er was een quiz en we begonnen de dag met stoelendans.
Bij elk spel kregen de groepjes een letter. Aan het eind moesten de groepjes tegen elkaar estafette doen (eierrace en kruiwagenlopen). De meiden kwamen niet meer bij van het lachen haha! Met de estafette verdienden ze de laatste letter. Nu moesten ze een woord vormen (dutch) en met het goede woord kregen ze de plattegrond. Op het terrein van iop lag namelijk een schat verstopt :) ! De schat (lolly's) werd snel gevonden en alle meisjes liepen daarna met een rode tong rond haha. Volgens mij heeft iedereen het heel leuk gehad, wij vrijwilligers vonden het in ieder geval geniaal!

Zondag vertrokken we naar een masai dorp waar we een nacht zouden blijven slapen! Heel spannend, ik had kriebel in m'n buik want ik wist niet wat ik moest verwachten. We hebben eerst een kerkdienst bijgewoond (heel warm pff) en daarna liepen we naar het dorp toe waar we met de chief onder de boom in gesprek mochten (als in heeeel veel vragen stellen). Zo hebben ze gaten in hun horen ter decoratie. De gaten worden opgerekt met koeienpoep (ruikt vast goed). De chief heeft 60 kinderen in de leeftijd van net geen jaar tm ongeveer 40 (ik probeerde hard geen oordeel te vellen ;)). Hij heeft 6 vrouwen waarvan z'n lievelings helaas is omgekomen (opgegeten door een krokodil, geen grapje). Daarna mochten we een masai outfit aan en gingen we dansen. Echt heel leuk en bijzonder, de mannen maken een soort grommend geluid door elkaar heen en springen hoog de lucht in. Het grommende geluid bleef nog dagen in m'n hoofd dreunen haha. Daarna gingen we naar de rivier om water te halen, waarna het keihard begon te hozen. Natuurlijk hadden we geen regenjas mee, maar wel camera's en telefoons. Ik heb als een oud omaatje voorover gerend met m'n camera onder m'n kleren. Ik was tot op m'n ondergoed drijfnat! Wonder boven wonder was m'n camera nog droog! Nooit meer zonder regenjas de 'deur' uit dus haha! Ik kreeg droge teenslippers van de masai te leen omdat mijn vans zeiknat waren en onder de modder zaten. Savonds aten we voor de eerste keer ugali , typisch tanzaniaans (maismeel met water) en lekker! Daarna maakten ze een vuur voor ons, waar we heel blij mee waren zodat we onze kleren konden drogen. Zelfs boxers en bh's gingen over de stokken! We moesten goed opletten dat er niks vlam zou vatten en dat er geen schorpioenen waren want er bleken er twee op het hout in het vuur te zitten! Je kon onwijs mooi de sterren zien omdat het zo pikdonker is daar (lenn waar was je, dit was romantisch!). We gingen vroeg slapen, moe van alle indrukken. Of nouja slapen.. We lagen op een koeienvel met z'n vieren op de grond, knus en hard. Rugklachten kreeg je er gewoon gratis en voor niks bij! Sochtends werden we gewekt door geitengebrul (het arme schaap, ehh geit zat met z'n poten aan elkaar vast gebonden voor transport), het klonk echt alsof er een oud mannetje vermoord werd! Nu ruim twee weken later ruiken m'n kleren nog naar rook van het vuur haha! Het was een hele mooie, leuke en bijzondere ervaring!

Week 6
De laatste week hebben we gewerkt aan ons onderzoek, les gegeven op primaryschool, veel foto's gemaakt en alle middagen stenen geverfd. De zaterdag dat we weggingen was namelijk een belangrijke dag voor het iop dus alles moest er tiptop uitzien :). Tiptop ziet er hier denk ik iets anders uit dan in nederland... De witte verf was vooral water en op alle stenen zat zand. Zodoende lijkt het nu alsof iemand softijs op alle stenen heeft gelekt/ alsof er een vogel met buikpijn over is gevlogen. Tjamke (vrijwilligster nl) vond onder een steen een slangetje, nog klein maar zeker al giftig dus hij moest dood. Hoe mooi hij ook was :). Geloof het of niet maar ik ging helemaal los met steen om hem dood te krijgen (ik wist ook niet dat ik het in Me had, vast oerinstinct ofzo haha). Het is gefilmd als bewijs ;). Eind van de week begon het gevoel van 'de laatste keren' op te komen en besefte ik dat ik me er toch wel heel erg ben gaan thuis voelen. Op donderdag hadden we samen met Angelique (die op vrijdag vertrok) een goodbye party in de girlswing met veel zang en dans! Heel erg gezellig! Op vrijdag hebben we de staf gedag gezegd, foto's gemaakt met de meisjes en onze tas gepakt! Savonds hebben we nog met de meiden gegeten, ze eten daar de hele kippenkop op!! (cultuurshock momentje numero uno).

Zes weken werken en mooie dingen beleven bij IOP zijn voorbij gevlogen, maar goede herinneringen ontglippen gelukkig nooit. Ik heb het heel erg naar m'n zin gehad en ben benieuwd naar de rest van het avontuur! Ik hoop jullie ook :), ik zal proberen om m'n blog weer elke week bij te houden en er foto's bij te posten (goed pap ;)?)


Dikke kus

PS. Weer niet gelukt om kort te houden haha!

  • 14 April 2014 - 19:09

    Sascha:

    Wauw! Wat weer een verhaal hahaha vooral dat van de masai. Die geur kan ik me nog wel herinneren. Geniet van de dingen die komen gaan, en inderdaad....... de herinnering blijft! Tot horens :) xxx

  • 15 April 2014 - 20:56

    Joke:

    Hoi lieverd. Wat een verhalen. Hoop dat je ook nog een extra dagboek hebt bijgehouden. Hotel mama hoeft niet meer open als ik lees hoe je daar leeft ;). De meisjes zullen jullie missen, hoewel de volgende vrijwilligers al weer op de stoep zullen staan. De meisjes zijn het gewend, maar jullie niet, dus zal het afscheid niet makkelijk zijn. Lang heb je geen tijd, want het onderzoek moet ook nog af. En dan zaterdag op naar Zanzibar. Hier is alles oké. Bo geniet van de zon en wordt steeds meer een hond. Vanavond bleef hij op mijn voeten zitten totdat ik hem oppakte om naar zijn hok te brengen. Moet niet gekker worden. Wie weet kunnen we weer eens skypen? Dikke kus en dank voor je leuke verhalen.

  • 16 April 2014 - 15:04

    Opa:

    Meisje ik ben nu zeker gloeiend jaloers op jou wat een cultuur en wat een eenvoud. Ik geniet nu al van je verhalen wat zal het zijn als je thuis ben, ik geniet nu al. Geniet verder en we denken de 21ste aan je,ÉÉN minder is goedkoper maar wel een gemis.Knuffel van ONS.

  • 19 April 2014 - 03:32

    Wout:

    Wat een belevenissen allemaal Elvira. Knap van je om het te doen, ik zou het niet kunnen. Wat mij het leukste lijkt is het omgaan met die kindjes en de nachtelijke hemel!
    Wat mij thuis houd zijn bijvoorbeeld de giftige dieren en de armoe, (erg hè?)
    Jij bent goede reclame voor Nederland, en daar ben ik dan weer trots op.
    Nog veel mooie momenten lieffie. XXX

  • 30 April 2014 - 21:40

    Opa:

    Reactie op je blog van 30 april. Wat doe jij een hoop ervaringen op ik hoor je bij een dicussie over een onderwerp al zeggen maar in Zanz en in africa is het veel enz. lieverd geniet met volle teugen. Met de lieve groeten van ONS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 5234

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 03 Juni 2014

Zuid Afrika

28 Februari 2014 - 26 April 2014

Tanzania, here we come!

Landen bezocht: